Welkom op mijn blog


Ik ben in 2009 met bloggen begonnen om een verslag van onze vakantie naar New York bij te houden,
zodat het thuisfront
op afstand mee kon genieten.
Inmiddels heb ik er al van alles op staan, van dagelijkse gebeurtenissen tot verbouwingen
en natuurlijk van mijn scraplayouts.

Wat gezellig dat je een kijkje komt nemen, veel plezier!

maandag 29 juni 2009

Wateroverlast

Zaterdag 27 juni 2009 Regenbui

Wow, vandaag hebben we toch een regenbui op ons dak gekregen. Ik ging weg om boodschappen te gaan doen en het regende toen al flink. Ikke vlug naar binnen bij de supermarkt. Binnen stonden allemaal mensen te wachten tot het droog werd. Toen ik klaar was met boodschappen doen, stonden er nog veel meer mensen. Het kwam er met bakken uit. Ikke snel naar de auto toe met mijn tas. Ik was binnen twee seconden kletsnat.

Toen ik thuis kwam stapte ik uit de auto en stond tot mijn enkels toe in het water. Zo zeg, zo'n regenbui heb ik nog niet vaak meegemaakt. Robin stond ook al buiten te kijken.


Toen zagen we hoe hard het water bij onze buren naar beneden stroomde. Oh nee he, heel hun tuin loopt onder. Ik heb ook een klein stukje gefilmd, dan zie je hoe hard het naar beneden stroomt. (staat onderaan dit bericht). De buren hadden dan ook behoorlijke schade opgelopen.



Bij ons liep het de kelder binnen door de twee ramen. Niet superhard, maar toch een straaltje. Gauw wat handdoeken er tegenaan gelegd, Robin heeft evengoed nog 135 liter water op moeten dweilen!



Op de Kaldenkerkerweg (onze straat is daar een zijweg van) stroomde het water ook hard.
Kaldenkerkerweg Tegelen (uitzicht naar rechts vanaf onze straat):


Kaldenkerkerweg Tegelen (uitzicht naar links vanaf onze straat):


De weg loopt hier sowieso behoorlijk naar beneden af. Helaas ondervonden dat ook de winkeliers en bewoners op het einde van de straat. Hun winkel of woning stond helemaal blank.


Sensatie in Tegelen! (Niet voor herhaling vatbaar hopelijk). Het is zelfs op het nieuws geweest. Er staat ook iets van in de krant en op Nu.nl:

Hevig noodweer treft Nederland
Uitgegeven: 27 juni 2009 15:59 Laatst
gewijzigd: 27 juni 2009 21:01

VENLO - Venlo en Sittard zijn zaterdagmiddag getroffen door een hevig
noodweer. Brandweerkorpsen werden overstelpt met meldingen van ondergelopen
kelders. Veel straten stonden blank en putdeksels kwamen omhoog, meldde de
brandweer. (foto: Ton Janssen)




Noodweer
Hevige regenbuien trokken over het hele land. De
regen kwam 's middags vanuit het zuidoosten en Zuid-Limburg en ging gepaard met
onweer. Het KNMI waarschuwde in de loop van de middag al voor flinke
wateroverlast. Op sommige plaatsen viel wel 30 mm neerslag. Het verkeer had
flinke last van de regen. Nijmegen en Arnhem hadden te maken met veel
wateroverlast. Putdeksels kwamen door het vele water omhoog. Ook in het zuiden
van Friesland was het flink raak.

Ziekenhuis
In Venlo had het ziekenhuis Vie Curi veel overlast. Een
tijdje mocht er van de brandweer niemand meer in en uit. Het avondbezoek werd
afgelast. Er waren diverse lekkages in het gebouw. In Limburg kreeg de brandweer
ruim honderd meldingen van wateroverlast.

Auto's
Het water stond in Nijmegen en Arnhem in sommige delen van de
stad tot boven de enkels. Enkele spoorbomen werken niet meer vanwege problemen
in de bedieningskasten. Auto's liepen schade op door het hoge water in de
straten.

In Arnhem, Elst en Barneveld kwamen putdeksels omhoog door het vele
water en liepen ook kelders vol.

Gewonden
Bij een Romeins feest in Xanten, net over de grens in
Duitsland, raakten door het noodweer minstens dertien mensen gewond, meldde de
politie. De bezoekers stonden te schuilen onder een rijtje bomen, waar zij
werden getroffen door de bliksem.
Vijf mensen liepen ernstige brandwonden
op. Een Nederlands jongetje werd ook opgenomen in een ziekenhuis, maar kon na
onderzoek naar huis.

Waarschuwing
Het KNMI waarschuwde zaterdag voor hevige regenbuien.Tot na
middernacht blijft het regenen.

Op sommige plaatsen kan wel 30 mm neerslag vallen. Lokaal kan dat tot
wateroverlast leiden. Hagelbuien zijn ook mogelijk, zegt het weerinstituut.
©
ANP

Hier nog wat foto's die Robin en ik genomen hebben:

Deze auto is denk ik van binnen ook behoorlijk nat geworden!

De kolken kunnen het niet meer aan:


Onderaan de Kaldenkerkerweg:


Uitzicht vanaf ons balkon naar onze buren (in onze straat):

Het water trok na de bui gelukkig weer snel weg (uitzicht vanaf ons balkon naar de buren van de Kaldenkerkerweg:



Wij hadden geluk, Robin hoefde alleen maar flink te dweilen:



En alweer een liter of 10 door de gootsteen:


Een filmpje van de regenbui:




En als laatste nog twee foto's uit het nieuws:
Locatie: onder de spoorbrug bij het station in Tegelen. Als je bij de rotonde driekwart rond gaat kom je op de Kaldenkerkerweg uit. (foto Jurgen Mols, krant de Limburger)

Foto (op Nu-foto's geplaatst door Sanne Stemkens):

3 opmerkingen:

  1. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa dat is wel heel erg van die auto die half onderwater stond. ook wel erg van jullie kelder,en buren! hoe gaat het nu?met jullie he! het leek me veel leuker bij jullie dan op de camping! jamer voor ons he! hie hieb

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zo'n regenbui zo'n grote indruk achter kan laten. En dan te bedenken dat we in Helden een flinke regenbui hadden en in Geldrop was geen druppel gevallen. Onverstelbaar. Had maar wat van die regen naar mijn tuintje gestuurd hahaha. Vind het wel leuk dat je er foto's en een flimpje van genomen hebt zodat wij het ook een beetje kunnen beleven. Jammer dat het daarna niet afgekoeld was, want dat zou je dus wel verwachten.
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaja, wat schrijft die kleindochter van mij daar? Dat wij niet zo'n mooie regenbuien op de camping gehad hebben! Nu, wij hebben op de camping dikwijls genoeg zwembaden op de weg gehad, dat zullen de twee oude kindjes nog wel weten. Nog maar niet te spreken over: Ons mam haar bloemen, vliegen door de lucht. En maar lachen, dat die hele bloembak ineens op de grond lag. Maar ik ben het wel met haar eens dat dit veel erger is. Kun je eens zien, dat de natuur voor niets staat en dat je bij noodweer echt nergens bent. Verschrikkelijk wat een ravage en dan is het nog een geluk dat het maar even bleef staan. Je moet er toch niet aan denken dat net zoals in Zuid Limburg je dagen met dat hoge water te kampen hebt. Nou, foto-Nikie is tegenwoordig wel voort sneller ter plaatse met haar camera. Ik moet het voort tegen haar afleggen. Knuffeltjes voor de beste.

    BeantwoordenVerwijderen

Joehoe!

Wat gezellig dat je een reactie wilt geven, dat vind ik hartstikke leuk!

Doei doei :O)